donderdag, januari 11, 2007

van alles

Zoals de titel al zegt, vandaag ga ik het hebben over van alles en nog wat.

Ben momenteel druk bezig met lo's te maken voor
de scrapotheek.
Ik zit daar samen met
Brigitte en Elwira en natuurlijk Marjolein in een team.

Ik was met Alisha weer naar de kinderarts geweest, ze hebben weer een foto gemaakt en helaas zit ze nog steeds verstopt.
Voorlopig moeten we doorgaan met de forlax en over 4 weken moeten we terug komen.

Ik heb natuurlijk ook nog meegedaan met
Allestelt, erg leuk en gezellig om te doen.
Het zou natuurlijk ook leuk zijn als er meer mensen mee gaan doen!!







Van Lucie kreeg ik de vraag hoe ik een collage maak voor mijn weblog.
Ik heb het van Elwira geleerd en ze vond het een goed idee als ik het hier
zou neerzetten, bij deze dus.
Als je vragen hebt dan hoor ik het wel.
Onderstaand is zo'n collage en het is gemaakt in adobe photoshop.






Collage maken.

Open een nieuw bestand.
Zet de breedte op 650 pixels.
De hoogte op 500 pixels.
De resolutie zet je op 72 inch.
In het menu weergave klik je de linealen aan.

Nu zie je de lineaal in je bestand.
Sleep vanaf de onderstreep van de lineaal, de streep naar het midden, doe dit horizontaal en verticaal.
Open 1 foto en sleep dere vanaf het lagenmenu(rechts onderin) naar je nieuwe bestand.
Druk dan ctrl+t in.
Nu zie je bovenin het verschalingsmenu staan, zet deze allebei eerst op 50%, sleep je foto naar 1 vakje, is ie te groot dan blijf je verschalen.
Hij mag iets groter zijn dan de lijnen van het vakje waar hij in moet.
Staat hij goed dan klik je op het v-tje naast je verschalingsbalk.
Hij is nu nog te groot voor het vakje.
Klik nu het selectie kader (linkermenu) links bovenin aan.
Plaats een kader om de foto, precies aan de binnenkant van het vakje.
Klik nu onderaan je lagenmenu het laagmasker aan, dat is het vierkante vakje met het rondje erin.
De 5e knop van rechts.
Doe dit met alle foto’s.
Sla je bestand nu op voor het web (staat in je menu bestand)


Een gekleurde liijn in het midden??

Maak dan de laatste laag actief en sleep hem naar het het 2e knopje van rechts onderaan je lagenmenu zodat je een kopie krijgt.
In het linkermenu onder de T staat een vierkant/lijn/rondje, klik de lijn aan, kies nu uit je kleurenpalet een kleur en sleep deze lijn over de linealen heen.
Sla je bestand nu op voor het web (staat in je menu bestand)

1 opmerking:

Anoniem zei

Het is me gelukt hoor, bedankt voor de beschrijving!

gr Lucie